Direktlänk till inlägg 15 januari 2015

Sömn, vad är det?

Av Linda Ljung - 15 januari 2015 05:07

"...När man har bipolär sjukdom får man återkommande perioder av omväxlande mani och depression. I en manisk period är det vanligt att man har en förhöjd sinnesstämning, är överaktiv och behöver mindre sömn. Vid depression är man ofta nedstämd, håglös och känner sig trött på livet. Mellan sjukdomsperioderna är man vanligtvis helt frisk..."
Text tagen från 1177.se.


Men hur vet man om man är "helt frisk" mellan gångerna om man inte tycker att det där pendlandet är något ovanligt? Det är bara en del av vardagen liksom? Ja, detta är vad jag gör sedan kl 03.00 idag då jag vaknade (trots Imovane, Seroquel och Mirtazapin, yey liksom).


Jag har försökt göra en tidslinje nu under två timmar, men jag vet verkligen inte i vilken ände jag ska börja. Jag vill få med så mycket som möjligt och har (efter mycket velande fram och tillbaka) börjat med att bara skriva ner händelser som jag själv anser som stora problem där jag tagit idiotiska beslut, men när jag nu minns dom händelserna så kommer ännu fler saker upp. Jag gick igenom min tidslinje på facebook igår, herrejisses alltså, somliga av dom inläggen hade jag inte ett minne av att jag ens gjort. Egentligen skulle jag vilja skriva ut hela facebooks tidslinje på papper och lämna över den till min läkare, för den är så beskrivande. Man kan faktiskt SE mönstret i mina statusar, vad jag skriver om när jag är pepp som fan, vs hur jag håller mig nästan helt borta när jag är mer nere. Nu när jag ser det så här rakt upp och ner känns det skitjobbigt, men samtidigt underbart. Alltså det är så svårt att förklara, men ju mer jag kollar min tidslinje desto säkrare blir jag på att min gissning var rätt, och ju mer säjer JAG blir desto svårare blir det att faktiskt se på händelser från en outsiders perspektiv. Jag vill inte analysera mig själv för mycket, men jag måste nog verkligen ta upp detta med min läkare, för jag undrar just om jag inte haft ett gäng psykoser under åren med... Inget kul att erkänna för sig själv, egentligen vill jag inte alls skriva det ens, eller dela med mig av tanken, MEN det är skitviktigt att jag INTE är ensam om att ha den här tanken för mig själv för då lär jag aldrig dela med mig av den igen.


MÅSTE ta upp det med min läkare på måndag, MÅSTE MÅSTE MÅSTE! Påminn mig! Ännu bättre, visa honom det här inlägget! JA! Om jag inte tar bort det.... Nej, det ska jag inte...


Välkommen till min hjärna *suck*

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Ljung - 31 juli 2016 12:11

Jag vill jättegärna göra mer saker, men jag orkar oftast inte. Det har absolut inget med lathet att göra, ovilja att träffas eller att jag inte tycker om dig. Det handlar helt enkelt om att jag inte har någon energi över. Jag vet att det har varit så...

Av Linda Ljung - 12 juli 2016 15:46

Precis hemkommen från läkarbesök, domen löd som följande: fortfarande bipolär, och den diagnosen har fått en namngiven kompis nu som heter ADD. Yäy, verkligen, jag hoppar HÖGT av glädje.. Ska återgå till att käka Fluoxetin igen för att få komma upp l...

Av Linda Ljung - 2 maj 2016 04:28

Ny natt, samma problem. John Blund verkar hata mig. Seriöst alltså, den mängden inlägg jag gjort om just mina sömnproblem är fan sorglig, och jag är så less på det nu att jag skulle kunna skrika rakt ut, MEN det gör jag inte, då jag har min sovande f...

Av Linda Ljung - 30 april 2016 11:04

Först, Mannen HADE pratat i sömnen, så det blev en lite rolig historia att dra sådär på morgonkvisten *fniss*    Så okej, det blev faktiskt några timmars sömn (yey), gick in och la mig i sängen igen runt 4, är rätt säker på att jag lyckades somna...

Av Linda Ljung - 30 april 2016 02:40

La mig i sängen vid halv tio-ish, legat HELA tiden fram till nu (02:38) i mörker, med stängda ögon och bara hoppats på att sömnen skulle fånga mig... Men hade jag sån tur? Nej nej nej, istället blir jag bara mer och mer frustrerad över att jag fortfa...

Ovido - Quiz & Flashcards