Direktlänk till inlägg 5 mars 2015

Funderingar som dyker upp när jag diskar

Av Linda Ljung - 5 mars 2015 14:29

Idag tänkte jag behandla en fråga som många anser att jag egentligen inte "har lov" att uttala mig om då jag själv inte är invandrare. Vad många av er inte vet är att, jo det är jag visst. Tredje generationens invandrare faktiskt, då mormor och morfar invandrade från Danmark och flyttade till Sverige. Årtal, orsak etc har jag NOLL koll på, MEN jag är alltså delvis invandrare jag också. Men det får jag inte kalla mig eftersom jag är vit, och därför lätt uppfattas som helsvensk och rasistisk. Då vill jag ställa frågan; Har jag blivit utsatt för förtryck av andra svenskar när dom påpekat att "det där kan du inte säga något om, du är inte invandrare själv"?

Vi tar det ett steg längre och tittar på dom som invandrat från Polen, Finland, Estland och egentligen alla andra länder där "ursprungsfärgen" på ett folk är ljushyad. Är dom inte heller invandrare då? Krävs det brytning, annan hudfärg och helst ett annat språk för att man ska klassas som invandrare? Vem är det som GÖR dessa klassuppdelningar? Ja inte fan är det jag, och det är just därför jag frågar. VEM är det som säger att jag INTE är invandrare? Är det för att jag är vit? Kan jag bara vara invandrare om jag har en mörkare hudton? Om jag talar med brytning? Är jag invandrare då? Eller jag kan aldrig ses som invandrare? Är det inte DETTA som är rasism? Det är det i min värld iaf..


Ja, jag VET att det är lättare att SE om någon är invandrare på hudfärgen, men helt ärligt, jag anser att det är helt uppåt väggarna galet att den ena, i detta exempel jag, INTE är invandrare FÖR ATT JAG ÄR VIT medan Abduhl som är mörk som choklad, ja HAN kan man SE att han är invandrare. Fast va? Abduhl har bott i Sverige i hela sitt liv, talar PERFEKT svenska och det har hans familj gjort i flera generationer innan, men han är ÄNDÅ fortfarande invandrare för att han är MÖRKHYAD. Detta är OCKSÅ rasism.


Att uttala sig det minsta negativt om invandring när man själv är vit invandrare, fy fan vad skit man får! 


Och till er som påstår att "det är inte att vara invandrare när du har dina rötter i Danmark", ehm jo? Senast jag kollade så var Danmark ett annat land än Sverige, bara för att jag bor i Malmö och har Köpenhamn ca 30 minuter bort med tåg så är det likväl ETT ANNAT LAND. Alltså ÄR jag invandrare, om än "bara" tredje generationens.


Argumentet att "du får inte uttala dig i frågan för du har inte varit där själv" är sååååå uttjatat och sååååå jävla dåligt. Jag var inte med i koncentrationslägren på Hitlers tid, men jag har ÄNDÅ en åsikt om den perioden, och alla hemskheter som hände. Men just det, jag var inte där så jag får inte uttala mig. (För övrigt önskar jag att jag kunde återuppliva Hitler så att jag kunde terrorisera honom med att trycka upp ananas i röven på honom dagligen).


HBTQ-frågor är en annan het potatis, där jag faktiskt har fått höra rakt upp och ner att "du har ingen rätt att uttala dig om detta för du tillhör inte den kulturen". Ehm, jo? Från början, på den tiden det "bara" var HBT stod förkortningen för Homo-Bi-Trans. Jag tillhör den bisexuella klicken, hör och häpna! Men jag får BARA ha en åsikt om jag FÖRST går ut med att "Jo men jag som bisexuell". Vad fan har min sexualitet att göra med mina åsikter och tankar? Varför ska jag behöva försvara min rättighet till att uttrycka mig? Ja, jag SER väl kanske inte så bisexuell ut, men jag ser å andra sidan inte ut som en stereotyp invandrare heller...


Nej, nu har jag varit filosofisk så det räcker, dags för pärleri!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Ljung - 31 juli 2016 12:11

Jag vill jättegärna göra mer saker, men jag orkar oftast inte. Det har absolut inget med lathet att göra, ovilja att träffas eller att jag inte tycker om dig. Det handlar helt enkelt om att jag inte har någon energi över. Jag vet att det har varit så...

Av Linda Ljung - 12 juli 2016 15:46

Precis hemkommen från läkarbesök, domen löd som följande: fortfarande bipolär, och den diagnosen har fått en namngiven kompis nu som heter ADD. Yäy, verkligen, jag hoppar HÖGT av glädje.. Ska återgå till att käka Fluoxetin igen för att få komma upp l...

Av Linda Ljung - 2 maj 2016 04:28

Ny natt, samma problem. John Blund verkar hata mig. Seriöst alltså, den mängden inlägg jag gjort om just mina sömnproblem är fan sorglig, och jag är så less på det nu att jag skulle kunna skrika rakt ut, MEN det gör jag inte, då jag har min sovande f...

Av Linda Ljung - 30 april 2016 11:04

Först, Mannen HADE pratat i sömnen, så det blev en lite rolig historia att dra sådär på morgonkvisten *fniss*    Så okej, det blev faktiskt några timmars sömn (yey), gick in och la mig i sängen igen runt 4, är rätt säker på att jag lyckades somna...

Av Linda Ljung - 30 april 2016 02:40

La mig i sängen vid halv tio-ish, legat HELA tiden fram till nu (02:38) i mörker, med stängda ögon och bara hoppats på att sömnen skulle fånga mig... Men hade jag sån tur? Nej nej nej, istället blir jag bara mer och mer frustrerad över att jag fortfa...

Ovido - Quiz & Flashcards